Nuorten SM-kisat Lappeenrannassa 5..7.08: TU-38lle pronssia, lukuisia omia ennätyksia ja tunteita laidasta laitaan

7.8.2016

AH M19 400m aj, SM-pronssia

Tänä vuonna nuorten (M/N19 ja M/N 22) SM-kisoihin Lappeenrantaan, atomin ja vedyn kultamaille Saimaan rantamaisemiin Kimpisen kentälle saatiin mukaan ilahduttavan runsas TU-38 joukkue.  Douglas Swanin valmentama Rasse (Rashiid) osallistui M22 400m ja 100m juoksuihin. N19 sarjassa Sara kisasi 200m juoksussa ja Jonna 3000m juoksussa. Flunssa esti valitettavasti Nean osallistumisen 800m juoksuun ja Nikke M19 sarjassa joutui jättämään 110m aidat väliin loukkantumisen takia. Ensi vuonna uusi yritys. M19 sarjassa Lauri, Ilari ja Joona olivat hakeneet vauhtia viikonlopun koitoksiin valtion organisoimalta metsäkeikoilta. Lisäksi mukana viikonlopun taistoissa olivat AH, AP ja Patrik.

Perjantaina ohjelmassa olivat 400m, joka juostiin suoraan loppukilpailuna juoksijat tilastojen mukaan eriin järjestettynä. Patrik, AH ja Lauri parantelivat hienosti omia ennätyksiään. Lauri varsinkin tykitti loppusuoralla vastustamattomasti loppuun saakka voittaen oman eränsä ja painaen aikansa ensimmäisen kerran alle 50 sekunnin ( 49.75) ennätyksensä parantuessa yli sekunnilla. Lauri ja Ilari nappasivat kokonaiskisassa kerrassaan erinomaisesti SM-sijat 5. ja 6. Mainittakoon, että M19 sarja on erittäin kova 400m juoksussa. M19 sarjan voittaja superlupaus Markus Teijulan Naantalin Löylystä voittoaika on tämän vuoden kaikkien sarjojen 400m tilastossa 2. paras aika ja hän juoksi nyt Lappeenrannassa lujempaa kuin Kalevan Kisa-voittaja Ville Lampinen KU-58sta sarjaa ylempänä. Perjantaina oli myös pituuden karsinta. Joona jäi vaivaiset 13 cm finaalista. Tuloksena kuitenkin inttikauden paras hyppy 645.

Lauantaina Rasse juoksi 100m alkuerissä. Muuten joukkueella oli lepo- ja keskittymispäivä.

Sunnuntaina TU-38 urheilijat olivat esillä kentällä koko päivän. Ilari ja Patrik juoksivat M19 200m alkuerissä kauden parhaansa, mutta ne eivät tällä kertaa riittäneet finaaliin. Sara juoksi myös upealla asenteella N19 sarjan 200m alkuerissä. Finaali jäi vielä haaveeksi, mutta pieni parannus omaan ennätykseen olisi sen tuonut.

400m aidoissa tulessa olivat Lauri ja AH. Vaikka perjantaina Lauri teki sileällä kierroksella lupauksia herättävän ennätyksensä, tällä kertaa askeleet eivät sattuneet parhaimmalla tavalla 10 aidan väliin. Sensijaan AHlla oli "se päivä". Hän joutui ulkoradalla (rata 8) lähtemään karkuun "täyttä vauhtia" muiden jahdattavana. Sunnuntain juoksussa askeleet sattuivat pääosin hyvin ja niissä kohdissa missä ei sattunut ja aidat kolisivat, asenne piti miehen pystyssä ja vauhdissa, joka toi M19 sarjan pronssimitalin ja uuden upean ennätyksen 1.5s parannuksella aikaan 53.70.

Tanskasen Jonna joka on treenannut Nurmiston Jarin johdolla, on esittänyt pitkin kesää erinomaisia otteita N19 sarjassa pidemmillä juoksumatkoilla. Sunnuntain N19 3000m Lappeenrannassa ei ollut poikkeus. Jonna juoksi 3000m sileällä uuden upean ennätyksensä 10.26, 27. Tavoitteena Jonnalla oli 1.25...1.30 kierrosvauhti mutta hyvin kunto kesti kilpakumppanien hieman kovamminkin vauhdin. Tuloksena SM-kisassa oli upeasti 5. sija kovassa seurassa.

Sunnuntain viimeisenä TU-38 lajina oli M19 3-loikka, jossa meillä oli mukana kaksi osallistujaa eli Joona ja AP. Joona hyppäsi tämän kesän vähäisistä kisailuista huolimatta hyvä kisan, sijoittuen lopulta kauden parhaallaan todella hienosti kuudenneksi. Hyppy alkoi selkeästi löytymään.

Odotukset 3-loikkakisan alla olivat korkealla, varsinkin APn osalta (tilasto 2.). Mies on silmin nähden elämänsä kunnossa (ref. Kalevan Kisojen 6. sija), mutta tällä kertaa kisan aikana onni ei ollut millään muotoa, ei edes rahtusenkaan myöden. Valitettavasti pitkiä, mutta yliastuttuja hyppyjä ei mitata ja tuloksena oli kolme rastia tulostaulukkoon ja karsiutuminen loppukierroksilta. Hyvä jäi odottamaan kuoriutumistaan seuraavissa kisoissa, mutta sieltä se tulee.

Kiitokset kaikille urheilijoille ja myös valmentajille (Douglas, Jari, Mika) satsauksesta tähän kisaviikonloppuun ja tsemppiä tuleviin kisoihin. Kisakautta on vielä jäljellä lähes pari kuukautta ja hyviä tiukkoja kisoja on tarjolla.