SM-viestit, 2. kisapäivältä kaksi mitalia lisää TU-38lle!

3.7.2016

Toisen SM-viestipäivän TU-38 lajit Helsingin Eläntarhankentällä olivat M19 sarjan 4x100 aitaviesti (Niklas, AH, Lauri ja AP) ja saman sarjan 4x400m viesti (Ilari, Lauri, Patrik ja AH). Edelliseltä vuodelta Seinäjoen kisoista samoilla joukkuekokoonpanoilla puolustettavana oli viestipronssi ja "pitkän sileän" kulta. Edellisenä vuotena nuoret miehet pääsivät hieman yllättämään kilpakumppaninsa ja myös tiedotusvälineiden edustajat. Tänä vuonna oli "yllätysetu" poissa ja myöskin molemmissa lajeissa tiedettiin kansallisen tason nousseen.

Tänä vuonna aitaviestissä oli sen verran viestijoukkueita että aamupäivällä juostiin ensin 3 alkuerää, joissa karsittiin joukkueet ( 4+4) loppukilpailun 1. ja 2. ("kuumaan") erään. Pojat juoksivat alkuerässä tasaisen varmasti 55,86 eli suunnilleen samaan aikaan  kuin muutama viikko aiemmin Huittisissa aluemestaruuskisoissa. Finaalijuoksuissa 1. erässä naapuriseuran Leki YUn nuoret miehet säväyttivät parantamalla ennätystaan hieman parempaan aikaan kuin joukkueemme juoksi alkuerässä. Loppukisassa oli siis paranettava aikaa päästäkseen mitaleihin kiinni. Lisäksi vastassa oli JKUn ja Liedon Parman kivikovat joukkueet jossa vilisee useampia pika-aitojen suomen mestareita ja maamme kärkipään aitureita. Hienosti miehet pitivät tiukassa paikassa hermonsa ja paransivat alkueräjuoksuaan yli sekunnilla uuteen seuraennätykseen 54,80 uusien edellisen vuoden pronssimitalin tiukassa paikassa.

Jäljellä oli näiden kahden tiukan aitajuoksun jälkeen 4x400m juoksu. Hieman kannustajajoukoissa värinöitä aiheutti AH tarvitseman kylmähoito takareiteen aitafinaalin jälkeen. Miesten valmentaja Pellon Mika varmisti että joukkue oli vielä iskukunnossa. Vaikka perinteiset viestimenestyseurat HKV ja HIFK tiukasti kammoittelivat viestijoukkueemme kannoilla lähtölaukauksesta alkaen, lopulta nuoret miehet toistivat hienon juoksunäytöksen edellisvuodelta voittaen kovatasoisen kisan noin kahden sekunnin marginaalilla parantaen seuraennätyksen aikaan 3.21,24. Ensi vuonna nämä viestijuoksuissa juoniorisarjoissa menestyneet miehet siirtyvät yleisen sarjaan. M19-sarjan voittoajallaan TU-38 olisi ollut jo tänä vuonna yleisen sarjan neljäs!

Kaiken kaikkiaan tämän vuoden SM-viestit olivat 6lle viestijuokkueellemme erinomainen ja ennakkoluuloton esitys. Pitkästä aikaa meillä oli joukkue yleisensarjan pikaviestissä. N19 sarjaan koottu joukkue oli karvan päässä finaalista. P15 pikaviestijoukkue nousi mitaleille. M19 sarjassa joukkueet pystyivät parantamaan viimevuoden mitalisaalistaan (kulta, 2 x pronssi) kokoamalla mitalien koko värisarjan eli kullan-hopean-pronssin.

Tiedetään että sisulisäikäisissä nuorissamme meillä on tulossa potentiaalisia juoksijoita SM-viesti-ikään. Jo tänävuonna meillä olisi voinut olla edustuskelpoinen joukkue nuorissa naisissa 3x800m-viestissä. Toivotan että kisarohkeus kasvaa ensivuodeksi. Lisäksi seuramme ovet ovat aina avoinna uusille yleisurheilusta ja kisaamisesta kiinnostuneille urheilijoille. Eli tutut ja kaverit mukaan treeneihin kokeilemaan, vaikka muista urheilulajeista joihin yleisurheilu voi antaa oman lisäpotkunsa lajiharjoitteluun.

Ensi vuonna 2017 SM-viestit ovat naapuriseuran TPn järjestämänä "kotikentällämme" uusitulla Tampereen Ratinan kentällä. Treenataan ja harjoitellaan ja toivottavasti saamme koottua "kotikisoihimme" vielä tämän vuotista useammankin joukkueen.

Kisat YleAreenassa (2. päivä): http://areena.yle.fi/1-3396416