Toimintakäsikirja

Tampereen Urheilijat -38 on perustettu vuonna 1938. Sääntöjen mukaan seura harjoittaa urheilua sen eri muodoissaan, toiminnan pääpaino on kuitenkin yleisurheilussa. Näin ollen seuran suurin jaoston on oltava ja on aina ollut yleisurheilu. Tänä päivänä yleisurheilu muodostaa seuran toiminnasta noin 65-75% riippuen millä mittarilla sitä tarkastellaan (jäsenet, harrastajamäärät, budjetti). TU-38:n toiminta tapahtuu Tampereella ja sen lähialueilla. Tänä päivänä seuran jäsenmäärä on noin 600. SM tasolla seura on niittänyt mainetta lähinnä juuri yleisurheilussa, joskin SM-mitaleja on myös suunnistuksesta ja myös lentopallossa TU-38 on pelannut SM-sarjaa.

Tämän julkaisun tavoitteena on selkiyttää ja yhtenäistää seuramme toimintatapoja sekä määrittää entistä tarkemmin nekin vastuualueet ja toiminnot, jotka aiemmin ovat olleet lähinnä useilla eri paperiliuskoilla ja pöytäkirjoissa sekä ns. vakiintuneina tapoina. Toimintakäsikirjan avulla jäsenten ja muiden toiminnasta kiinnostuneiden on entistä helpompi tulla mukaan seuran toimintaan. Toimintakäsikirja vastaa jäsenille miten seura käytännössä toimii ja päättää asioista sekä mitkä ovat toimijoiden toimenkuvat ja valtuudet tehdä päätöksiä.

Tällä Toimintakäsikirjalla helpotamme kaikkien seuramme jäsenten työtä ja perehdytämme uudet

jäsenemme aiempaa tehokkaammin tehtäviinsä. Toimintakäsikirjan avulla kaikki saavat selkeämmän kuvan toiminnastamme. Toimintakäsikirja auttaa meitä jatkossa tarkastelemaan, arvioimaan ja kehittämään toimintaamme entistä paremmaksi.

Juridisesti jokainen Tampereen Urheilijat -38:n jäsen jäsenyytensä aikana on velvollinen kaikessa seuratoiminnassaan noudattamaan Suomen lakeja ja Suomen Urheiluliiton sääntöjä sekä seuran sääntöjä, ohjeita ja päätöksiä. Jokainen vahinkoa aiheuttanut on luonnollisesti velvollinen korvaamaan aiheuttamansa tahallisen tai tuottamuksellisen vahingon seuralle.

Tämä Toimintakäsikirja on syntynyt Suomen Urheiluliiton Varaslähtö tulevaisuuteen/seurajohtaja-koulutuksen tuloksena. Koulutuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena ja tuloksena on ollut varmistaa seuran kehitystyö ja dokumentoida tulokset Toimintakäsikirjan muotoon.

Tämän Toimintakäsikirjaa vastaa kysymyksiin ja noudatetaan nimenomaan yleisurheilujaoston toiminnassa, mutta on soveltuu noudatettavaksi koko seuran ja muiden jaostojen toiminnassa.

Tampereen Urheilijat - 38 ry

Sarvijaakonkatu 32